Cum să te bați cu un dictator: Campania de un trilion de dolari (FOTO)

Lupta dictator ZimbabwePentru a-și promova ziarul și ca să protesteze împotriva dezastrului economic din Zimbabwe, un jurnalist a lansat o campanie publicitară în care a lansat atacuri la adresa președintelui Robert Mugabe tipărite pe afișe formate din bancnote de mii de miliarde de dolari zimbabweni. Campania a avut un succes atât de mare, încât vânzările ziarului cu crescut cu 276%.

Campania de un trilion de dolari a fost o metodă inovatoare de a protesta față de colapsul economic din Zimbabwe, o țară africană în care hiperinflația a atins la un moment dat pragul incredibil de 231.000.000%.

Campania a fost lansată în 2009, cu scopul de a promova ziarul The Zimbabwean. Președintele de atunci al țării, Robert Mugabe (care a decedat pe 6 septembrie 2019) făcea tot posibilul să închidă această publicație. De asemenea, scopul campaniei era să atragă atenția asupra prăbușirii totale a dolarului de Zimbabwe.

„Mulțumită lui Mugabe, aceste bancnote au ajuns (să valoreze cât un) afiș”. 

După cum amintește Biz Community, în loc să încerce să explice toate problemele cu care se confrunta ziarul, echipa de creație a agenției de publicitate „TBWA Hunt Lascaris” a folosit un simbol tangibil al prăbușirii țării: moneda lipsită de orice valoare.

Agenția a gândit o campanie de publicitate în cadrul căreia a folosit bancnote de trilioane de dolari cu mesaje scrise pe ele. Afișe mari, măsurând 1.5 x 5 metri, compuse din mii de bancnote, au fost lipite peste tot pe străzile greu circulate și inclusiv pe panouri publicitare amplasate pe marginea autostrăzilor din Africa de Sud.

Pe bancnotele de 100 de trilioane au fost tipărite mesaje îndrăznețe, cum ar fi „Este mai ieftin să tipărim asta pe bani decât pe hârtie” și „Mulțumită lui Mugabe, acești bani pot fi folosiți drept afișe”.

În acel moment, valoarea unei bancnote de un trilion de dolari era mai mică decât cea a unei bancnote de 5 dolari americani. Diferite persoane din mass-media au primit prin poștă grămezi de bani gheață, iar detaliile de contact ale ziarului au fost tipărite pe bancnote și afișe oriunde se vindea ziarul „The Zimbabwean”.

„Luptă împotriva regimului care a distrus o țară”. 

Campania a fost lansată în 2009, însă povestea sa a început în 1999, anul în care Wilf Mbanga a fondat ziarul independent „The Daily News”. Ziarul a funcționat timp de trei ani, după care Mbanga a fost arestat pentru „activități antiguvernamentale”, iar publicația sa a fost interzisă de guvern.

Mbanga a fost eliberat, însă a primit mai multe amenințări cu moartea și a fugit în Europa. De acolo, a fondat un ziar nou, „The Zimbabwean”, în care erau publicate știri despre evenimentele din această țară și care era apărea în Africa de Sud.

„The Zimbabwean” documenta tulburările continue din Zimbabwe și felul în care regimul Mugabe fraudase alegerile, zdrobise opoziția, cauzase sărăcie, răspândirea bolilor și prăbușirea totală a economiei.

La alegerile din 2008, guvernul Mugabe a dat vina pe publicație pentru nereușitele sale. Un camion al redacției a fost furat și incendiat, iar ziarul a fost pedepsit cu o taxă de „importuri de lux” de 55%.

Wilf Mbanga (în centru, cu caietul în mână) râde alături de Robert Mugabe și Julius Nyerere (din Tanzania), în 1984. Mbanga și Mugabe au fost prieteni, dar jurnalistul a căzut în dizgrația politicianului în cele din urmă. 

După numai un an, tirajul ziarului a scăzut de cinci ori, de la 150.000 la 30.000 de exemplare. Aflat la capătul puterilor, Mbanga s-a adresat „TWBA Hunt Lascaris”, o agenție de publicitate din Johannesburg, Africa de Sud, căutând o soluție.

Între timp, economia din Zimbabwe era în criză. Reformele agrare din 1990 loviseră greu societatea. Mugabe a turnat gaz peste foc, permițând trupelor armate să lupte în Al Doilea Război Congolez. Pe deasupra, guvernul lui Mugabe tipărea monedă pentru a finanța trupele din Republica Democrată Congo, contribuind și mai mult la creșterea inflației.

Inițial, moneda țării era alcătuită din șase denominații, în bancnote cu valoarea cuprinsă între 2 și 20 de dolari din Zimbabwe. Pe măsură ce inflația creștea, era nevoie de bancnote din ce în ce mai mari.

În scut timp, Banca Centrală din Zimbabwe a ajuns să emită bancnote cu denominații aiuritoare: 10 trilioane, 20 de trilioane și 50 de trilioane, culminând cu bancnota de 100 de trilioane.

La apogeul inflației, bancnotele ajunseseră să aibă valoare de maculatură. 

Campania de un trilion de dolari a fost un mare succes, fiind menționată în numeroase publicații, la televiziune, la radio și pe internet. În urma acestei inițiative, vânzările ziarului au crescut cu 276%, iar imaginile încărcate online au fost preluate de marile publicații din jurul lumii și au fost văzute de sute de mii de utilizatori.

Campania a fost răsplătită cu mai multe premii, inclusiv cu Marele Premiu la categoria „În aer liber” a Festivalului Internațional de Publicitate Cannes Lions din 2009. Festivalul oferă cele mai prestigioase distincții din industria de publicitate.

Celebrele bancnote de 100 de trilioane de dolari sunt în momentul de față expuse la British Museum, în Londra.

SURSE si Foto: bizcommunity.com,Bester Kanyama 

Adaugă comentariu

ATENTIE! Daca ne furnizati date cu caracter personal, inseamna ca sunteti de acord cu politica noastra de confidentialitate!


Codul de securitate
Actualizează