LIVE STREAM - Cometa Atlas (C / 2019 Y4) este vizibila pe cer si se indreapta catre Soare

cometa ATLASCometa - C / 2019 Y4 (ATLAS) este în prezent cea mai strălucitoare cometă din 2020 și poate fi găsită în constelația Ursa Major cu binoclu sau un telescop. Este de așteptat ca cometa să strălucească în continuare și este posibil ca cometa să fie vizibilă cu ochiul liber cândva în aprilie sau mai 2020. Va ajunge la cel mai apropiat punct al său pe Pământ pe 23 mai și va ajunge la perihelion (cel mai aproape de Soare) pe 31 mai.

Descoperire și orbită

C / 2019 Y4 a fost descoperit pe imaginile CCD făcute pe 28 decembrie 2019, cu un telescop reflectorizant de 1,5 m (1,6 ft) deasupra lui Mauna Loa din Hawaii . [3] Imaginile au fost făcute ca parte a sistemului de alertă de ultimă alertă (ATLAS) cu impact asupra terestrei Asteroid . În momentul descoperirii sale, cometa strălucea la magnitudinea 19.6 în constelația Ursa Major , văzută de pe Pământ. [4] [5] Larry Dennau a fost primul care a identificat aspectul cometar al obiectului, [4] plasând obiectul pe pagina de confirmare a cometelor posibile a Centrului Minor Planet Center , alertând alți astrometri . Alte observații în zilele următoare au identificat o comă ; o coadă de cometă devenea din ce în ce mai evidentă pe măsură ce observațiile continuau. [3]

La momentul descoperirii sale în decembrie 2019, C / 2019 Y4 era aproape 3 unități astronomice (AU) de la Soare. [5] Primele calcule orbitale pentru C / 2019 Y4 au fost publicate pe Circula Electronică Minor Planet pe baza observațiilor făcute între 28 decembrie 2019 și 9 ianuarie 2020, indicând o perioadă orbitală de 4.400 de ani și un periheion de 0,25 AU. S-au observat asemănări între elementele orbitale ale C / 2019 Y4 și Marea Cometă din 1844 (C / 1844 Y1), ceea ce sugerează că C / 2019 Y4 este un fragment din același corp părinte din C / 1844 Y1. [3] [6] Bazat pe baza de date JPL pentru corpul mic, folosind o epocă din 18 februarie 2020, C / 2019 Y4 are o perioadă orbitală de aproximativ 6.000 de ani, dar o soluție baricentrică de intrare mai utilă înainte ca cometa să intre în regiunea planetară. prezintă o perioadă orbitală de aproximativ 4.800 de ani. [1] Cometa va atinge cel mai apropiat punct al Soarelui la 31 mai 2020. [7] După părăsirea regiunii planetare, cometa va avea o perioadă orbitară de ieșire de aproximativ 5.200 de ani.

Observație inițială

Între începutul lunii februarie și aproape de sfârșitul lunii martie, cometa s-a luminat de la magnitudinea 17 la magnitudinea 8, reprezentând o creștere de 4000 de ori a luminozității. [8] În martie 2020, luminozitatea cometei a crescut cu patru mărimi. [5] C / C Y4 în prezent culoarea verde sau acvatică rezultă din emisiile de carbon diatomic cu o coadă de 0,75 ° sau 10 '. [6]

Traiectoria cometei pe cer cu indicatoare de 7 zile

În perioada ianuarie-martie 2020, cometa va fi localizată în constelația Ursa Major . De-a lungul lunii aprilie, cometa va fi vizibilă în constelațiile Perseus și Camelopardalis . La periheleonul său din 31 mai, va fi în constelația Taur . Acesta va fi în cel mai apropiat punct al său pe Pământ pe 23 mai, în

Nu se stie daca aceasta va reusi sa evite o coliziune cu Soarele in jurul datei de 31 Mai sau isi va continua lunga calatorie de 6000 de ani. Momentan se poate observa cu aparate optice dar spre finele lunii Mai aceasta va deveni vizibila cu ochiul liber, poate chiar mai repede.

SURSE: wikipedia, space.com