MASS MEDIA MIJLOC DE MANIPULARE A OPINIEI PUBLICE – episodul 1

Manipulare mass mediaConform Dictionarului de Sociologie, manipularea este definita ca “o actiune de a determina un actor social (persoana, grup, colectivitate) sa gandeasca si sa actioneze Intr-un mod compatibil cu interesele initiatorului, iar nu cu interesele sale, prin utilizarea unor tehnici de persuasiune, care distorsioneaza intentionat adevarul, lasand impresia libertatiide gandire si de decizie” (Zamfir, C., Vlasceanu,L.,1998).Disparitia barierelor tehnice de comunicare a facut ca pamantul sa nu fie numai un “satglobal”, ci si un “sat electronic” in spatiul caruia informatia, in diversele ei forme, reala,trunchiata, partiala sau falsificata circula in mare viteza. Ziarele, revistele, radioul,televiziunea si mai nou Internetul sunt canale prin care se influenteaza, orienteaza si dirijeaza opinia publica, interesele si motivatiile oamenilor, constiintele chiar dincolo degranitele propriilor vointe si simturi.

Suntem tot mai dependenti de aceasta retea globala pentru a fi la curent cu ceea ce se intampla in lume. De aceea, mass-media a devenit cel mai important instrument de manipulare pe care politicienii il au In vedere. Nici o mare hotarare politica nu a fost luata in a doua parte a acestui secol fara ca opinia publica sa fie pregatita in prealabil de presa. In numele dreptului fundamental al omului si al societatii la informatii, dezvaluirile din timpul campaniilor electorale au scos in evidenta, din spectrul larg al manifestarii psihologice, metoda manipularii informationale. O gama variata de “trucuri” care exploateaza abil toate slabiciunile umane, prejudecatile sociale, impactul acestora adesea asemanator bulgarelui de zapada si care construieste o puternica ideologie dominanta care ajuta la sustinerea intereselor creatorilor sai.Termenul de ideologie se refera cel mai adesea la relatia dintre informatie si puterea sociala In contexte politico-economice, pe scara larga. In acest sens, un sistem de idei este sustinut printr-o diversitate de canale, de acei membri ai societatii care detin puterea politica si economica. La fel cum limbajul si alte coduri de comunicare sunt Invatate si aprofundate In contextele interactiunilor sociale cotidiene, ideologia devine de asemenea familiara si normala In cadrul relatiilor sociale de rutina prin procesul mediatizarii.

1

MASS MEDIA MIJLOC DE MANIPULARE A OPINIEI PUBLICE

Dezvoltarile tehnologice au facut ca maniera dominatiei sociale sa fie mult mai complexa decat era In trecut. Influenta ideologica este de-acum cruciala in exercitarea puterii sociale. Consensul social poate fi un mijloc mai eficient de control decat coercitia sau forta. De aceea, ideea de hegemonie, este deosebit de importanta in societatile In care politica electorala si opinia publica sunt factori semnificativi si in care se constata ca practica sociala depinde de consimtirea fata de anumite idei dominante care de fapt exprima necesitatile unei clase dominante. Hegemonia este mai mult decat puterea sociala in sine; este o metoda pentru cucerirea si pastrarea puterii. Conform teoriei hegemoniei ideologice a lui Antonio Gramsci – caruia ii este atribuit acest termen – mijloacele media sunt instrumente pe care elitele conducatoare le folosesc pentru a-si perpetua puterea, bogatia si statutul popularizandu-si propria filosofie, cultura si morala. Succesul hegemoniei este asigurat In masura In care clasa dominanta are interese pecare clasele subalterne le recunosc ca fiind Intr-o oarecare masura si interesele lor. Astfel, putem vorbi de manipulare atunci cand o anumita situatie sociala este creata premeditatpentru a influenta reactiile si comportamentul “manipulatilor” in sensul dorit de “manipulator” ( Ficeac, B.,1997). Fie ca este vorba de dorinta de a convinge publicul cu privire la superioritatea unei anumite cauze, ori a unui partid, a unui anumit candidat (Incazul de fata nu este important daca este o cauza justa, daca partidul este respectabil saudaca candidatul este cel mai bun) se folosesc toate mijloacele pentru a li se asigura succesul ceea ce Inseamna ca uneori se ajunge la a pune minciuna In slujba adevarului, daca este o minciuna la care publicul este mai receptiv.

Criterii de clasificare ale manipularilor

Tehnicile de manipulare sunt dintre cele mai diverse, de la foarte simple la extrem desofisticate, de la cele cu efecte imediate pana la cele ale caror urmari se vad dupa ani de zile sau chiar dupa decenii, de la unele utilizate pentru influentarea unei anumite persoane, intr-o anumita Imprejurare, pana la altele axate pe remodelarea unei Intregi societati. Situatiile sociale exercita un control semnificativ asupra naturii umane. Actiunile si reactii leindividului la stimulii dintr-un mediu social sunt determinate de forte si constrangeri specifice acelui mediu. Chiar si aspectele care par banale, nesemnificative pot determina schimbari majore In comportamentul persoanelor aflate Intr-o anume situatie sociala.

Cuvinte, imagini, lozinci, semne, regulamente, legi si Intr-o mare masura, prezenta celorlalti sunt factori cu o mare putere de influenta asupra individului, dirijandu-i reactiile sicomportamentul de multe ori fara ca respectivul sa constientizeze.La fel de edificatoare, cu extrem de multe concluzii de ordin practic nu numai pentru cei care produc informatia, ci si cei care o folosesc zilnic este si modalitatea prezentarii unui fapt In raport cu scopul propus: afirmat, negat, trecut sub tacere, amplificat, diminuat,aprobat, dezaprobat. Exista diferite criterii de clasificare a manipularilor; astfel, profesorul Philip Zimbardo, de la Universitatea Stanford, California, utilizeaza drept criteriu amplitudinea modificarilor efectuate Intr-o anumita situatie sociala. In functie de acest criteriu putem distinge: manipulari mici, manipulari medii, manipulari mari. Trebuie mentionat ca desi In aceasta acceptiune, manipularile pot fi clasificate ca mici,medii si mari, implicatiile lor nu respecta o corespondenta stricta cu amplitudinea modificarilor initiale (Joule, RV., Beauvois, J.L., 1997).

a. Manipularile mici

Acest tip de persuasiune este obtinut prin modificari minore ale situatiei sociale totusi,uneori, poate genera efecte surprinzator de ample. Sa luam drept exemplu cazul cersetorilor care utilizeaza nenumarate trucuri pentru a stimula spiritul caritabil al trecatorilor. La cersit sunt trimisi mai ales copiii, dezbracati iarna, plangand vara, uneori, mutilati intentionat pentru a spori compasiunea cetatenilor. Astfel, sume importante sunt adunate atunci cand cererea este Insotita de un mic serviciu (spalatorii de parbrize) aparent util celorlalti, de un apel la binecuvantarea cereasca, cantece lacrimogene menite sa sensibilizeze audienta, sau chiar numai Infatisarea celui care formuleaza cererea. Psihologii Scott Fraser si Jonathan Freedman au imaginat un experiment In anul 1966, care a demonstrat eficacitatea unor asemenea tehnici de manipulare minora: piciorul-In-usa. Iata in ce a constat un experiment al celor doi specialisti: intr-un cartier obisnuit au fostluate casele la rand si fiecarei gospodine i s-a solicitat instalarea, in fata curtii, a unui panou pe care scria: “Conduceti cu prudenta”. Inainte de aceasta se obtinuse de la aceleasi gospodine un comportament preparatoriu in acelasi sens: sa le lipeasca pe masinile personale un autocolant care Indemna automobilistii tot la prudenta. Specialistii au obtinut rezultate surprinzatoare, reusind sa convinga 76% dintre gospodine, desi initial doar 16,7% au fost de acord cu asezarea panoului in gradina in conditia control in care nu fusesera determinate sa emita un comportament preparatoriu. O alta grupa de experimentatori s-a deplasat intr-o alta zona a cartierului, folosind semnarea unei petitii in favoarea introducerii unor reguli stricte de circulatie preventiva, ca pe un comportament preparatoriu. Aproape toti au acceptat. Doua saptamani mai tarziu echipa a vizitat din nou proprietarii care semnasera petitia propunandu-le instalarea panoului. In acest caz procentajul a fost chiar aproape de 100%. Aceste experimente ne ofera principiul dupa care se deruleaza procedeul piciorul-in-usa: se obtine de la subiect un comportament preparatoriu nonproblematic si putin costisitor,ulterior, o cerere este adresata explicit subiectului, invitandu-l sa emita o noua conduita, pe care n-ar fi realizat-o spontan. De fapt este vorba de conduite care In grupurile-control (fara cerere initiala) sunt refuzate de o mare majoritate de personae. Desi tehnica se bazeaza pe stimuli sociali minori, efectele ei pot fi extrem de puternice, uneori la nivelul unei societati intregi. Spre exemplu, pastrarea deliberata a unui singur mijloc de informare pentru marea majoritate a cetatenilor, cum ar fi televiziunea nationala, nu mai intra In categoria manipularilor minore, ci a celor de anvergura. O alta tehnica de persuasiune este “Trantitul-usii-in-fata” a carei eficacitate se poate dovedi la fel de spectaculoasa ca si cea precedenta desi este sustinuta de un principiu invers celui al tehnicii “Piciorului-in-usa”. Prin aceasta modalitate, cererea initiala se referala un serviciu extrem de costisitor care are toate sansele de a fi refuzat, Inainte de a-I solicita un a-l doilea serviciu al carui cost este mai mic. Aceasta ultima propunere are toate sansele de a fi acceptata deoarece prin comparatie cu solicitarea inacceptabila de dinainte pare foarte rezonabila (Joule, RV., Beauvois, J.L., 1997)....

Valentin MIROIU (specialist in comunicare si relatii publice)

VA URMA

 

Galleria-Mall Mega-Image

BANNER Mega Image