Tot ce trebuie sa stiti despre telemunca in 2021! Aflati noutatile pentru acest an! Ce prevederi nu mai sunt valabile!

telemuncaIncepand cu primavara anului trecut, odata cu aparitia amenintarii coronavirus, telemunca face parte din normalitate. Astfel, ceea ce pana in 2020 era doar un caz special al contractului de munca a devenit, iata, o forma obisnuita de desfasurare a relatiilor dintre angajator si salariati, cu reglementari noi, obligatii, facilitati, dar si amenzi!

Sunt nu mai putin de 15 situatii legate de telemunca in care puteti fi amendat!

Si amenzile nu sunt deloc mici.

Stiati, de exemplu, ca simplul fapt ca ati omis sa precizati in CIM ca salariatul lucreaza in regim de telemunca se sanctioneaza cu amenda de 10.000 de lei? In cazul unui control ITM, daca se constata ca salariatul respeciv este absent, dar in evidenta realizata conform art. 119 din Codul muncii el figureaza “prezent”, nu puteti invoca faptul ca el e in telemunca.

Noutatile anului 2021 in materie de telemunca!

Iata ce trebuie sa aveti neaparat in vedere!

1) Prin O.U.G. nr. 36/2021 s-a eliminat conditia anterioara ca activitatea sa se desafasoare in regim de telemunca ”cel putin o zi pe luna”. In prezent legea nu mai precizeaza cate zile pe luna munca trebuie sa se desfasoare la distanta, ceea ce poate crea anumite dificultati practice. Esential este ca acest mod de prestare a activitatii sa nu aiba caracter accidental, intamplator, ci salariatul sa presteze in mod constant cel putin o parte din activitate de la distanta. Nu este insa impusa conditia ca intreaga activitate sa fie desfasurata in acest sistem, si nici ca majoritatea zilelor lucratoare munca sa fie prestata la distanta.

2) Prin Legea nr. 296/2020 s-a introdus posibilitatea ca angajatorul sa sustina cheltuielile cu utilitatile la locul in care telesalariatii isi desfasoara activitatea (electricitate, incalzire, apa si abonamentul de date, achizitie mobilier si echipamente de birou) in limita unui plafon lunar de 400 lei.

Aceasta suma de 400 lei nu se taxeaza cu impozit pe venit si contributii sociale, iar pentru angajator reprezinta cheltuiala deductibila daca:

a) Este acordata unui telesalariat

b) Este acordata proportional cu numarul de zile lucrate in regim de telemunca

c) Este prevazuta in regulamentul intern sau in contractul de munca

3) OUG nr. 192/2020 a adus modificari semnificative cu privire la telemunca in perioada crizei Covid 19. Astfel, art. 17 prevede ca, pe durata starii de alerta, angajatorii dispun munca la domiciliu sau in regim de telemunca, acolo unde specificul activitatii permite.

Din exprimarea legiuitorului se poate intelege ca angajatorul are posibilitatea acum de a dispune prin decizie unilaterala prestarea activitatii in regim de telemunca sau munca la domiciliu. Ce se intampla daca salariatul nu are posibilitatea prestarii activitatii in telemunca, din motive personale? Aflati din ghidul Telemunca sau munca si de acasa in 2021.

Aspecte practice de care va loviti

cand salariatii dvs. sunt in telemunca

1 Poate refuza salariatul sa lucreze in regim de telemunca?

Da, poate. Iar refuzul sau nu poate constitui motiv de modificare unilaterala a contractului individual de munca si nu poate constitui motiv de sanctionare disciplinara.

2 Telesalariatul poate presta ore suplimentare?

Da, dar doar la solicitarea angajatorului si cu acordul in scris al telesalariatului. Atentie, salariatii cu fractiune de norma pot fi telesalariati, dar ei nu pot presta ore suplimentare!

3 Cum verifica angajatorul activitatea telesalariatului?

Contractul individual ar trebui sa cuprinda date concrete cu privire la posibilitatea de verificare. Raportul ramane de munca, deci salariatul este in continuare un subordonat, iar dreptul la control, desi diminuat, poate fi in continuare exercitat de angajator.

4 Telesalariatul nu poate lucra in parc!

E-adevarat, munca nu este prestata la sediul angajatorului, nici la vreunul dintre punctele de lucru ale acestuia, si nici macar intr-un loc indicat de catre angajator, ci este prestata intr-un spatiu liber ales de catre salariat, care poate fi sau nu propriul domiciliu.

O.U.G. nr. 36/2021 a eliminat conditia de a se preciza locul desfasurarii activitatii de telemunca, deci in prezent telesalariatul poate alege orice loc in vederea desfasurarii muncii, dupa cum il poate si modifica oricand, fara notificarea angajatorului.

5 Cum se evidentiaza orele de munca prestate de telesalariat?

Evidentierea numarului de ore lucrate, ca si momentul de incepere/de sfarsit a activitatii, in conditiile art. 119 din Codul muncii, pot fi realizate, de exemplu, prin monitorizarea momentului de logare..

6 Telesalariatul are aceleasi drepturi ca si salariatii obisnuiti

Telesalariatul beneficiaza de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne si contractele colective de munca aplicabile salariatilor care au locul de munca la sediul angajatorului.

El se bucura de o autonomie functionala superioara salariatilor obisnuiti, relatia cu angajatorul fiind predominant virtuala, dar, fara niciun dubiu, trebuie sa se supuna ordinelor de serviciu primite.

7 Cum sunt prevenite scurgerile de informatii?

Dat fiind ca telesalariatul poate lucra de oriunde, riscul de scurgere a informatiilor confidentiale este mare (de exemplu prin utilizarea de canale de comunicatii neprotejate). Ca urmare, contractul individual de munca va trebui sa cuprinda si aspecte specifice privind obligatiile salariatului de protectie a informatiilor confidentiale. Prin O.U.G. nr. 36/2021, in incercarea de protejare a informatiilor gestionate de catre salariat atunci cand lucreaza in spatii neorganizate de catre angajator, a fost introdusa urmatoarea obligatie a telesalariatului: sa respecte si sa asigure confidentialitatea informatiilor si documentelor utilizate in timpul desfasurarii activitatii de telemunca.

“Am parcurs ghidul fara sa fac vreo pauza. Expertul Gabriela Dita explica extraordinar de clar totul, intr-un ritm alert, identifica perfect problemele si sensibilitatile din lege, ofera solutii care provin in mod cert dintr-o experienta impresionanta. Sunt foarte multumita de lucrare.„

Simona P.

Manager HR, Arad

Ce obligatii concrete aveti ca angajator?

Si care sunt sanctiunile in caz de abatere?

a) sunteti obligat sa prevedeti in mod expres in contractul individual de munca sau in actul aditional la acesta faptul ca se presteaza o activitate in regim de telemunca (amenda 10.000 de lei pentru fiecare persoana);

b) sunteti obligat sa aveti acordul salariatului pentru telemunca (amenda 5.000 de lei);

a) suneti obligat sa aveti acordul telesalariatului cu norma intreaga in cazul in care acesta presteaza ore suplimentare la solicitarea dvs. (amenda 5.000 de lei);

d) sunteti obligat sa introduceti in contractul de munca al salariatului toate cele 10 clauze prevazute la art. 5 alin. 2) (amenda 5.000 de lei);

a) sunteti obligat sa asigurati mijloacele aferente tehnologiei informatiei si comunicatiilor si/sau echipamentele de munca sigure necesare prestarii muncii, partile putand conveni ptrintr-un acord scris inclusiv sa fie utilizate cele proprii ale telesalariatului, cu specificarea conditiilor de utilizare (amenda 2.000 de lei);

f) sunteti obligat sa instalati, sa verificati si sa intretineti echipamentul de munca necesar (amenda 2.000 de lei);

g) sunteti obligat sa asigurati conditii pentru ca telesalariatul sa primeasca o instruire suficienta si adecvata in domeniul securitatii si sanatatii in munca, in special sub forma de informatii si instructiuni de lucru privind utilizarea echipamentelor cu ecran de vizualizare: la angajare, la introducerea unui nou echipament de munca, la introducerea oricarei noi proceduri de lucru (amenda 2.000 de lei);

Mai multe pe: telemunca.legislatiamuncii.ro

E.S.