Si pentru ca sa terminam cu “ultimele sondaje”….cum se masluiesc ca sa iasa cine trebuie si astfel sa se manipuleze opinia publica!

Ne-am obisnuit cu rezultatele sondajelor si cu increderea in diferite firme care le “concep”, dar sociologic vorbind, totul nu este decat o manipulare ordinara, preluata si exagerata apoi de mass-media platita si de ciracii ei. Asadar, dupa cum sunt facute si puse intrebarile din sondaje, asa sunt si rezultatele (adevarat NLP – programare neuro-lingvistica ). Potrivit specialistilor, “la inceputul anilor 2000

 erau doar cateva firme capabile sa faca o ancheta la nivel national, ccum sunt mai mult de douazeci. Au aparut si specializari, sunt firme care se ocupa exclusiv de cercetarea de marketing (clienti business), altele care merg aproape exclusiv pe cercetare politica si sociala, iar unele incearca ambele domenii” Sunt si factori care distorsioneaza piata, iar efectul lor este amplificat de criza. Politicienii si „capetele vorbitoare” de la televizor sau “presarii” care sunt pusi de sefii lor sa elucubreze intr-o directie sau alta, nu prefera profesionalismul ci doar

“varianta facila” - „sondajele sunt mincinoase” atunci cand nu au argumente sau nu inteleg datele din fata lor. Desi teoretic exista un cod profesional si chiar standarde internationale, practic nu se poate vorbi de auto-reglementarea domeniului. Fiecare face ce vrea, pe la colturi vorbesc unii de altii, dar in publica nimeni nu discuta erorile aparute, sursele lor, cum pot fi eliminate, precum si sanctionarea celor ce fac o treaba de mantuiala.

Manipulare ordinara in precampanie

Foarte multi politicieni si oameni de afaceri au “EGO”-ul exacerbat de fufitze si derbedei ce se gudura pe langa ei si se hranesc cu firimiturile ce le pica de la “masa bogatilor” si astfel isi comanda sondaje cu rezultate pozitive. “Daca firmele de sondaje si-ar mentine conduita profesionala in toate situatiile si ar impune acest lucru si clientilor, lucrurile ar merge mult mai bine. In momentul in care apar compromisurile se merge pe o panta descendenta. Spre exemplu, sunt reguli privind publicarea datelor de sondaj: cum trebuie facuta, de ce informatii metodologice trebuie insotite. Practic, aproape niciuna dintre firme nu le respecta. Mai mult, atunci cand clientii publica date aiurea (incomplete, fara metodologie, „pe surse” etc.), si se intampla des, n-am vazut niciodata o firma care sa reactioneze public.

Implicarea unor bani nu tocmai curati poate fi un factor negativ”. Sunt firme care exista pentru un singur client, si acel client este politic. Sunt firme care in mod evident nu au o infrastructura permanenta care sa le permita sa faca anchete la un standard acceptabil, dar in perioade electorale se activeaza pentru a face sondaje politice. Operatorii sunt nepregatiti, prost platiti si nu sunt loiali, nu exista control intern, asa incat nu stii niciodata daca isi fac treaba cum trebuie, de la selectia corecta a respondentilor la aplicarea completa a chestionarelor.

Concluzia: lasati-o mai moale cand vorbiti despre “ultimele sondaje” si nu dati amanunte de bun simt: firma, chestionarul, operatorii, marja de eroare, esantionul, perioada, etc...

 

Iulian Gavriluta

 

Sursa: lacoltulstrazii