DOCUMENTATI-VA! NU NE IMBOLNAVITI COPIII LA SCOALA! Nu-I expuneti direct in “curent”! Pericolul dintre ușă și geam intre mit si adevar!

trasul de curentDr. Camelia Andrei, SPECIALIST ORL: Sunt deja cunoscute de toată lumea expresiile „te trage curentul și răcești”, „ai stat în curent și ai înțepenit”, „te-ai spălat pe cap, ai ieșit cu părul ud și ai răcit”. Le-am auzit cu toții, măcar atunci când eram copii.

De ce? Pentru că foarte multe persoane cred cu sfințenie în pericolul din spatele „curentului”. Se ajunge până la teama de a mai aerisi camerele. Alteori, bebelușii poartă cel puțin 2 căciulițe – „să protejeze bine, bine urechile” – și minim un body peste care se adaugă vestimentația obișnuită – „să nu-i tragă curentul și să se îmbolnăvească”.

Citește mai departe...

Care este cea mai bună pâine pentru dietă?

Calorii paineOricât de tentant ar fi mirosul de pâine aburindă, nu toate produsele de panificație sunt sănătoase. Recomandate în special pentru micul dejun, dar și pentru masa de amiază, multe dintre varietățile de produse de patiserie și pâine conțin suficienți carbohidrați pentru organismul nostru. E bine de știut că aceștia ne oferă energia de lungă durată, fapt de importanță extremă pentru tonusul nostru corporal zilnic. În tabelul de mai jos, veți găsi cifrele exacte cu privire la proteine, carbohidrați și grăsimi în multe produse de acest fel. Pâinea este un produs cu o valoare nutritivă şi energetică relativ ridicată, de aceea constituie baza piramidei hrănii pentru copii. Conţine în primul rând cabohidrați compuși sănătoși, care sunt pentru noi o sursă de energie, precum şi vitamine din grupa B, indispensabile pentru funcţionarea celulelor nervoase, acid folic, zinc, magneziu, calciu, anumite cantităţi de proteine şi foarte necesarele fibre alimentare.

Produs  Cantitatea Valoare energetică (kcal) Proteine (g) Llipide (g) Carbohidraţi (g)

Baghete 100 g                  282                                  7,9                    1,7                60,1

Chiflă dulce         100 g      299         8,0          5,3          53,7

Chiflă dulce cu brânză    100 g      318         10,6        12,3        40,1

Chiflă dulce cu gem         100 g      293         6,5          4,2          57,1

Chiflă dulce cu mac          100 g      304         7,5          5,2          55,5

Chiflă simplă       100 g      235         8,0          0,9          48,9

Chifle de grâu    100 g      272         7,3          1,5          58,5

Franzelă               100 g      333         7,0          7,0          61,6

Gogoşi  100 g      296         5,6          13,0        38,8

Pâine cu seminţe             100 g      228         8,6          1,4          43,9

Pâine de grâu    100 g      249         6,8          1,4          56,0

Pâine de secară                100 g      223         5,6          1,7          51,5

Pâine normală   100 g      245         5,4          1,3          57,0

Pâine pentru tost             100 g      305         8,1          4,7          58,8

Valorile nutritive ale pâinii

Din punct de vedere al calităţilor nutritive, cea mai valoroasă este pâinea integrală– coaptă din făină integrală de grâu sau de orz, care conţine mai multe vitamine şi săruri minerale precum şi fibre alimentare ce sunt prezente în tărâţe.

Pâinea albă nu are valoare nutritivă înaltă, în plus având şi un număr mai mare de calorii. Pâinea cu adaos de seminţe integrale ale plantelor oleaginoase: floarea soarelui, dovleac, susan, in, soia, mac, porumb sau chimen, constituie o sursă suplimentară de vitamine, săruri minerale şi acizi graşi nesaturaţi.

Locul pâinii într-un regim sănătos

Fibra prezentă în pâinea neagră curăţă intestinul de resturile de mâncare, favorizează mişcările peristaltice, absoarbe apa, dă timp de câteva ore o senzaţie de saţietate. Aceasta din urmă potoleşte pofta de mâncare şi permite menţinerea unei siluete suple. În plus, ajută la coborârea nivelelor de colesterol din sânge, deoarece limitează absorbţia acestuia la nivelul tubului digestiv. Printre contraindicaţiile consumării de pâine neagră se numără ulcerul gastric şi duodenal precum şi afecţiunile ficatului şi cele ale intestinului, deoarece pâinea neagră creşte aciditatea şi produce balonări. În seminţele de cereale se găseşte gluten. Persoanele care suferă de celiachie nu pot consuma pâine „normală'. Aceasta este valabilă şi la pacienţi suferind de phenylketonuria, care nu tolerează proteinele naturale. Pâinea albă este delicată şi uşor de digerat. Se recomandă copiilor mici, persoanelor suferind de afecţiuni ale intestinului, de ulcer gastric sau de boli de pancreas. Dacă nu o vom consuma în exces, pâinea nu ne va îngrăşa.

Cum să păstrezi pâinea proaspătă

Pâinea se păstrează cel mai bine în cutii de lemn sau de plastic, învelită într-un şervet de in. Sacii de plastic nu sunt potriviţi pentru acest scop, deoarece pâinea poate mucegăi în interiorul acestora. Dacă punem în cutia pt. pâine un măr sau un cartof crud, aceasta se va păstra proaspătă un timp mai îndelungat. Pâinea poate fi congelată chiar şi pe trei luni, pentru a nu-şi pierde aroma. Ea trebuie înpachetată ermetic înainte de congelare şi nu trebuie ţinută în frigider, unde îşi pierde prospeţimea.

Sursa - viva.ro

A.M.

Dieta mediteraneană verde (MED) reduce la jumătate boala ficatului gras

Dieta mediteraneana verdeO dietă mediteraneană verde (MED) poate reduce grăsimea intrahepatică mai mult decât alte diete sănătoase și reduce la jumătate boala ficatului gras non-alcoolic sau steatohepatita nonalcoolică (NASH), potrivit unui studiu clinic de termen lung coordonat de cercetători de la Ben-Gurion University (BGU) și o echipă internațională de oameni de știință.

Citește mai departe...