Buzaul si autostrazile de pe hartie. Vezi aici in ce stadiu s-a ajuns cu propunerile

In ultima perioada specialistii din Guvern au inceput sa reface traseul autostrazilor ce ar urma sa fie construite in tara, in perioda urmatoare. Astfel, nevoia unei autostrazi in Moldova care sa lege cele doua provincii - Muntenia sau Ardealul - a dus la nominalizarea judetului nostru ca principal nod rutier din posibila cale de transport. In dezbateri si planuri de pe hartie, strategia romaneasca pe termen mediu,

 corelata cu posibilitatile financiare si prioritatile europene fac ca nici unul din proiectele propuse acum sau alta data sa nu fie fezabile prea curand, iar sansele ca oricare proiect sa debuteze in urmatorii ani sunt infime. Odata cu posibila finalizare in viitorul apropiat (~2020) a autostrazii care leaga granita de vest de langa Arad de Bucuresti si de portul Constanta - autostrazile A1 si A2 (Coridorul IV asa cum mai este cunoscut publicului), in dezbaterea publica se pune problema urmatorului mare "coridor" pe care tara noastra se va apuca sa-l realizeze. Studiile arata ca o autostrada construita in regiune (care sa lege Moldova de Muntenia si Ardeal) ar fi ca o investitie masiva directa in zona, ar avea menirea sa potenteze si alte investitii, straine sau autohtone, si ar duce la cresterea gradului de competitivite pentru multi actori economici. In prezent s-au conturat trei proiecte: Nord-Sud, Est-Vest sau in diagonala peste Carpati. Asa se face ca autostrada care trece prin Suceava - Bacau - Focsani - Buzau este inclusa si in reteaua europeana de transport TEN-T chiar pe harta centrala (Core) si, astfel, are o importanta asemanatoare cu autostrada care lega vestul de Capitala si de Portul Constanta. Asadar, in varianta finala a Master Planului ce ar urma sa fie adoptata in Guvern in ianuarie, potrivit unor surselor bine avizate, strategia autostrazilor cel putin pentru urmatorii cativa ani va tine cont cu prioritate de actuala configuratie a hartii TEN-T Core (pe care se afla Autostrazile Tg Mures - Iasi si Ploiesti - Siret). Chiar si asa, unele proiecte de pe reteaua Comprehensive ar putea fi demarate (proiecte precum Brasov - Bacau), in ideea unei posibile aprobari din partea Comisiei de schimbare a coridoarelor TEN-T din Romania intre ele. A7 Ploiesti - Buzau - Focsani - Bacau - Pascani - Suceava – Siret, valori estimate: 3,5 miliarde de euro. In prezent o portiune din A7 este in faza de implementare, desi intr-o intarziere puternica. Vorbim de Soseaua de Centura a Bacaului, o portiune care reprezinta practic jumatate (un singur sens) din autostrada A7 care ar urma sa ocoleasca Bacaul. Cu toate acestea, licitatia, desi finalizata in august 2013, a fost tergiversata puternic de contestatii, astfel incat nici pana in prezent contractul nu s-a semnat. Mai mult, contractul este realizat din FEADR pe exercitiul financiar 2007-2013 , deci cu termen de finalizare pana in 31 decembrie 2015. In caz ca nu va fi terminat la timp - iar sansele sunt infime - proiectul va fi rulat mai departe pe urmatorul ciclu financiar, consumand astfel resurse financiare ce ar fi putut ajunge la alte proiecte, poate chiar din A7.

I.G.

 

Comments are now closed for this entry